W trosce o naszych młodych widzów prosimy o przestrzeganie ustalonej dla spektakli dolnej granicy wiekowej.
W indywidualnych przypadkach (np. dzieci szczególnie wrażliwych) rekomendacja wiekowa może okazać się zaniżona.
Skierowany do nauczycieli projekt, oparty o metody pedagogiki teatru, którego celem jest wsparcie pedagogów w tworzeniu i prowadzeniu lekcji teatralnych, szczególnie związanych z obejrzanym spektaklem.
Integralną częścią projektu będą rozmowy z nauczycielami, które pozwolą nam na wymianę wzajemnych doświadczeń, a także określenie wzajemnych oczekiwań na linii teatr – szkoła. Mamy nadzieję, że posłużą nam one do zbudowania oferty edukacyjnej, która będzie odpowiedzią na potrzeby szkoły.
Podczas zajęć nie ingerujemy w spektakl, który jest autonomicznym i osobnym dziełem. Nie tłumaczymy, o czym było przedstawienie, raczej zadajemy to pytanie młodym widzom i wskazujemy możliwe konteksty interpretacyjne. Prowokujemy do myślenia, umożliwiamy bardziej świadomy odbiór przedstawienia i otwieramy na indywidualne, nieoczywiste interpretacje. Beneficjentami tych zajęć są nie tylko ich uczestnicy, ale także teatr, dla którego bezpośredni kontakt z widzem i możliwość usłyszenia jego głosu są ogromną wartością.
W ramach projektu zaprosimy nauczycieli na 4 spotkania warsztatowe, na których:
Udział w zajęciach i spektaklach jest bezpłatny.
Spektakle Wrocławskiego Teatru Lalek to rzadko adaptacje klasycznych baśni – częściej widowiska, które powstają na podstawie nowych tekstów, pisanych na zamówienie teatru. Przedstawienia te dotykają ważnych, a nierzadko trudnych tematów, są przedsięwzięciami odważnymi artystycznie. Zdarza się, że po ich obejrzeniu dzieci i młodzież zadają opiekunom i nauczycielom wiele pytań, które mogą być pretekstem do przeprowadzenia lekcji po spektaklowych. Można na nich stworzyć przestrzeń, w której dzieci swobodnie, poprzez zabawę i zadania teatralne, mogą podzielić się doświadczeniami, przeżyciami przemyśleniami związanymi ze spektaklem. To także przestrzeń dla działań teatralnych związanych z tematem i problematyką spektaklu.
Bazując na naszych doświadczeniach w pracy z dziećmi podczas prowadzonych od kilku lat warsztatów do naszych spektakli, pragniemy podzielić się nimi z nauczycielami.
Wykorzystamy do tego dwie najbliższe premiery WTL: „Kichota” w reżyserii Joanny Gerigk (10+) i „Motyla” w reżyserii Marcina Libera (7+).
Koordynatorka projektu: Elżbieta Huculak
Zapisy: widownia@teatrlalek.wroclaw.pl / tel. 71 3354911, 12, 49.
Zapisy przyjmujemy do 11.03.2019.
SZCZEGÓŁOWY PROGRAM:
Poznajmy się
18.03.2019 / godz. 11:00
W trakcie warsztatów zastanowimy się nad relacją nauczyciel – teatr – szkoła. Jakie są wzajemne potrzeby i oczekiwania? Jak w praktyce wygląda współpraca i komunikacja między nimi? Wprowadzimy także uczestników w podstawy pedagogiki teatru, na których będziemy się opierać podczas zajęć.
Wokół „Kichota”
Zaprosimy uczestników zajęć na spektakl „Kichot”, a po nim – na warsztaty do tego przedstawienia. Zastanowimy się również, jakie tematy, z perspektywy nauczyciela są ciekawe w pracy z klasą
Pedagogika teatru w szkole
23.05.2019 godz 12:00- 15:00
Jak wykorzystać pedagogikę teatru w szkole? Celem jest poznanie metod pedagogiczno-teatralnych w ramach doświadczenia warsztatowego, a tym samym narzędzi umieszczonych na portalu „Teatroteka Szkolna”. Jak również przyjrzenie się, w jaki sposób pedagogika teatru może być przydatna
w działaniu szkolnym na lekcji lub na zajęciach pozalekcyjnych prowadzonych przez nauczycieli, animatorów, czy instruktorów teatralnych.
Program spotkania:
1. Prezentacja portalu Teatroteka Szkolna (30 min)
2. Warsztaty narzędziowe: Jak wykorzystać pedagogikę teatru w szkole? (2 h 30 min).
Wokół „Motyla”
06.06.2019 godz. 10:00- 14:00
Spotkanie wokół spektaklu „Motyl”. Zaprosimy nauczycieli na spektakl „Motyl”, a po spektaklu wspólnie zaprojektujemy do niego działania warsztatowe i przeprowadzimy na sobie.
Projekt jest realizowany we współpracy z Instytutem Teatralnym im. Z. Raszewskiego w Warszawie w ramach ogólnopolskiego programu Partnerzy Teatroteki Szkolnej, skierowanego do pedagogów teatru pracujących w teatrach instytucjonalnych, którzy chcą rozwijać lub podjąć współpracę z nauczycielami. Chcemy stworzyć dla tej grupy przestrzeń do spotkań, wymiany doświadczeń, a przede wszystkim refleksji na tematy związane z prowadzeniem działań edukacyjnych adresowanych do szkół. Dodatkowe informacje: http://teatrotekaszkolna.pl/partnerzy/oprogramie